Käytettävyystestaus perustuu tuotteen tai palvelun kohderyhmää olevien liikkujien käyttökokemukseen ja Testing Labin asiantuntijuuteen. Käytettävyystestaus antaa tuotteelle tai palvelulle ulkopuolista käyttökokemusta ja näkemystä varmistaen tuotteen miellyttävän ja vaivattoman käytön. Käytettävyyteen liittyvät ongelmat löydetään ja ratkaistaan, kun monenlaiset uudet käyttäjät tutustuvat tuotteeseen tai palveluun ensimmäistä kertaa todellisessa käyttötilanteessa. Käytettävyystestaus soveltuu tuotteille, palveluille, sovelluksille, verkkokaupalle ja internet-sivuille.

Oman tuotteen tai palvelun käyttöön sokeutuu eikä kaikki välttämättä olekaan niin selkeää ja yksinkertaista kuin mitä oli odotettu.  Tilanne on täysin luonnollinen, sillä oma tuote tai palveluprosessi on yksinkertaisesti liian tuttu ja turvallinen eikä oma henkilökunta osaa asettua uuden käyttäjän asemaan tai rooliin. Eivät edes ystävät tai talliurheilijat osaa olla uuden käyttäjän asemassa tai täysin objektiivisia. Testing Lab on käytettävyystestauksen ammattilainen ja erilaisten menetelmiemme avulla tuotteen käytettävyyteen liittyvät ongelmat löydetään ja ratkaistaan. Näin tuotteista, palveluista ja sovelluksista saadaan helppokäyttöisiä ja niiden käyttöönotosta tulee vaivatonta.

Käytettävyystestauksen teemat

Käytettävyystestauksen teemat suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa vastaamaan testattavaa tuotetta, palvelua, sovellusta tai verkkosivustoa. Käytettävyystestaus voi keskittyä esimerkiksi seuraaviin teemoihin:

  • Käyttöönotto ja ensivaikutelma käytöstä
  • Helpon ja vaivattoman käytön sekä miellyttävän käyttökokemuksen varmistaminen
  • Löytää käytettävyyteen liittyvät haasteet ja ongelmat
  • Ymmärrettävyys
  • Mikä tuotteessa on parasta ja mitä tulisi kehittää
  • Monenlaisten käyttäjien havainnot, mielipiteet, tarpeet ja kiinnostuksen kohteet
  • Uusien käyttäjien näkökulma
  • Parannusehdotukset ja uudet ideat

Käytettävyystestauksen esimerkkiraportti

Katso käytettävyystestauksen esimerkkiraportti tästä.